Alrashid Cyber Mall, is Designed and hosted by Nova Stars Informations Services, Memeber of The Saudi Network, Trade and business informations and links to Saudi Arabia, Arabian gulf and middle east area.

Quran, Arabic and English
1001 Arabian Network

 
Saudi Arabia, Trade and business informations and links to Saudi Arabia, Arabian gulf and middle east area.
Member of
The Saudi Network, Trade and business informations and links to Saudi Arabia, Arabian gulf and middle east area.
Saudi Arabia Trade and Business Directory
Nova Stars Information Services, Trade and business informations and links to Saudi arabia, arabian gulf and middle east area.
Special Communication Systems
المنتديات حجوزات الفنادق البحث الفهرس الرئيسية

غدامس

 

 

 

Car rentals in over 6000 locations worldwide

 

 

غدامس

هي عبارة عن واحة ليبية على الحدود التونسية والجزائرية في محافظة ريان، قاعدة محافظة. عدد سكانها 25 ألف نسمة، ويقال لها مدينة القوافل لمحطتها الرئيسية من الزمن البعيد.

نحتت في أعماق الجبال عند ملتقى تونس والجزائر بليبيا. تبعد عن العاصمة طرابلس حوالي 600 كلم، وهي عبارة عن واحة خضراء في وسط الصحراء، وتقسم ثلاثة أقسام: المدينة العتيقة حيث السور والجامع، بل الجوامع، وغابة النخيل، والمدينة الحديثة حيث المباني المستحدثة.


وغدامس مدينة صحراوية أحبها الحاكم الإيطالي بالبو في العشرينات من هذا القرن، وهوالذي أقام فيها مطار غدامس وفندق عين الفرس، وكان يقضي فيها إجازته، ويعشق عمارتها، ويهوى الصيد في صحرائها، ويقدر قيمتها الأثرية التاريخية.


وتقترن غدامس بالطوارق، أي الملثمين، وهم البدو الرحل الذين يسكنون واحات وبيوت المدينة المبنية بالطوب الأخضر والأحجار، وفي وسطها بئر، وتطل عليه الحجرات كافة. وفي وسط المدينة عين الفرس، ذكرها ياقوت وذكر المدينة فقال إنها مدينة في المغرب في الجنوب ضاربة إلى بلاد السودان، تدبغ بها الجلود الغدامسية، وهي من أجود أنواع الجلود، ودباغها من أجود الأنواع، كأنها ثياب قز في النعومة والإشراق. وفي وسط المدينة عين أزلية وعليها أثر بنيان رومي عجيب.

احتلت غدامس من قبل الطليان، وهاجمها الفرنسيون بالطائرات لما كانوا في الجزائر فتصدع ما يزيد على مائتي منزل من منازلها، واستشهد بها أربعون مواطنا، كما تهدم المسجد القديم الذي أقيم سنة 50 هـ.

 

 

Back Home Up Next

Best Hotel Reservation

In Saudi Arabia & World Wide

Saudi Arabia
 Alrashid Cyber Mall, member of The Saudi Network, Trade and business informations and links to Saudi arabia, arabian gulf and middle east area.
Shopping in Saudi Arabia

Send E-mail to TSN@The-Saudi.Net with questions or comments about The Saudi Network.
1001 Arabian Network, Alrashid Cyber Mall and The Saudi Network are members of Nova* Stars* Information Services
The Saudi Network, Trade and business information and links to
Saudi Arabia, Arabian Gulf and Middle East Area.

morocco, libya, lebanon, kuwait, jordan, iraq, egypt, bahrain, algeria, yemen, uae, tunisia, syria, sudan, qatar, palestine, oman

We are Looking for Business Sponsorship or Marketing Partnership