Alrashid Cyber Mall, is Designed and hosted by Nova Stars Informations Services, Memeber of The Saudi Network, Trade and business informations and links to Saudi Arabia, Arabian gulf and middle east area.

Quran, Arabic and English
1001 Arabian Network

 
Saudi Arabia, Trade and business informations and links to Saudi Arabia, Arabian gulf and middle east area.
Member of
The Saudi Network, Trade and business informations and links to Saudi Arabia, Arabian gulf and middle east area.
Saudi Arabia Trade and Business Directory
Nova Stars Information Services, Trade and business informations and links to Saudi arabia, arabian gulf and middle east area.
Special Communication Systems
المنتديات حجوزات الفنادق البحث الفهرس الرئيسية

أسناف

 

 

 

Car rentals in over 6000 locations worldwide

 

 

أسناف

 

إحدى القرى الكبرى في قبيلة اليمانية السفلى من بطون قبيلة خولان الطيال المعروفة لدى المؤرخين اليمنيين القدماء بخولان العالية. وتعتبر أسناف في الوقت الحاضر مركزا لإحدى عزل مديرية جحانة التابعة لمحافظة صنعاء.

 

تقع قرية أسناف على تل صخري يبعد 25 كلم جنوب شرق العاصمة صنعاء، وتشرف القرية على الطريق الإسفلتي الذي يربط العاصمة صنعاء بمدينة مأرب مرورا بمدينة جحانة، إحدى محاور الاتصال الرئيسية بين سلسلة المرتفعات الجبلية والمناطق الشرقية في البلاد.


يعتبر مسجد العباس من أهم المنشآت التاريخية والأثرية في قرية أسناف. بني هذا المسجد جنوب الطريق الرئيسية، على تل بركاني في الجهة الجنوبية المقابلة للقرية. ويعود تاريخ بناء هذا المسجد إلى سنة 1125 م. وبناء هذا المسجد يدهش ويفتن زائره بفخامة سقفه وجماله المكون من مصندقات خشبية غنية بزخارف هندسية ونباتية منحوتة ومرسومة وتزينها أوراق ذهبية. كما يتميز هذا المسجد بجمال وروعة الأشرطة الكتابية التي تؤطر جدران بيت الصلاة، وبأناقة شكل المحراب وزخارفه الجصية الملونة المنفذة بداخل إطار مستطيل محاط بنقش كتابي.
 


في النصف الأول من القرن العشرين، كان هناك تابوت خشبي يغطي قبر العباس في المسجد وكان ما زال موجودا. ولوضع حد للزيارات التي كان الناس يقومون بها للتبرك بالعباس فمن المحتمل أن يكون الإمام أحمد حميد الدين قام بتدمير هذا التابوت سنة 1850م تقريبا.


لقد أدى تدمير تابوت العباس إلى ضياع النقوش الكتابية التي كانت تزينه، ففي العادة يكتب على التابوت اسم المتوفى وصفاته وألقابه وتاريخ وفاته. وهي المعلومات التي ما تزال مجهولة حتى اليوم.

 

 

Back Home Up Next

Best Hotel Reservation

In Saudi Arabia & World Wide

Saudi Arabia
 Alrashid Cyber Mall, member of The Saudi Network, Trade and business informations and links to Saudi arabia, arabian gulf and middle east area.
Shopping in Saudi Arabia

Send E-mail to TSN@The-Saudi.Net with questions or comments about The Saudi Network.
1001 Arabian Network, Alrashid Cyber Mall and The Saudi Network are members of Nova* Stars* Information Services
The Saudi Network, Trade and business information and links to
Saudi Arabia, Arabian Gulf and Middle East Area.

morocco, libya, lebanon, kuwait, jordan, iraq, egypt, bahrain, algeria, yemen, uae, tunisia, syria, sudan, qatar, palestine, oman

We are Looking for Business Sponsorship or Marketing Partnership